LG Gram 16Z90P-G.AA75N

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG Gram 16Z90P-G.AA75N op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,7

edgarvanbokkem@hotmail.com 29-01-2022

Licht gewicht en uitstekende prestaties

Geschreven voor: LG Gram 16Z90P-G.AA75N

Deze review schrijf ik natuurlijk vanaf deze mooie laptop. Toen ik de laptop thuis kreeg had ik niet het idee dat er een laptop in de doos zou zitten aangezien deze doos echt super licht was.

[Design/Beeldscherm]
De laptop heeft een strak design met een hele luxe uitstraling door de aluminium behuizing. Het grote scherm loopt mooi tot de rand door en maakt daardoor goed gebruik van de oppervlakte. De laptop is heel erg dun en ook zeer licht wat echt ideaal is als je veel moet reizen. Het scherm zelf is ook heel erg
licht met openklappen en heeft een mooie kleurweergave met een hoge resolutie.

[Opladen]
Tegenwoordig laad apparatuur al snel op en bij deze laptop ontbreekt het daar ook niet aan.
De functie om de batterij tot 80% op te laden om zo de batterij te beschermen is te vinden in het LG control centrum. De oplader gaat via de USB-C en is overigens ook erg compact. Op het moment van schrijven is mijn laptop 79% en dit geeft +/- 13 uur gebruiksduur. De overige 20% laad hij binnen 25/30 minuten op.

[Aansluitingen]
GEEN Ethernet kabel (door dun design), maar heeft wel 2 x een USB-C poort, waarvoor je dan ook een USB-C Hub kan aanschaffen (Voor een Ethernet kabel). Voor mij hoeft dit niet aangezien ik mijn verbinding gewoon via WIFI doe.

[Opslag/Werkgeheugen]
De opslag vind ik voor deze prijsklasse wel tegen vallen. De laptop heeft namelijk 512 GB SSD en als je deze laptop wilt gebruiken voor video-bewerking/grote bestanden zal je lijkt mij snel een externe schijf nodig gaan hebben. Dit kan ik in mijn testperiode alleen niet uitproberen en zal op de lange termijn zichtbaar gaan worden. De 16GB werkgeheugen is ook iets wat ik wel in deze prijsklasse verwacht en daarop is dus niks op te merken.

[Extra Functies]
Veel instellingen zijn naar eigen wens te personaliseren.
Zo kan je de laptop automatisch laten opstarten bij openklappen.
En bevat de aan/uit knop ook een vingerscan.
De laptop heeft een apart numeriek toetsenbord wat ik persoonlijk altijd fijn vind.

Al met al een fijne laptop en echt een aanrader als je zoekt naar een lichte maar uitstekend presterende laptop.

Pluspunten

• Licht gewicht
  • Prestaties
  • Laad snel op
  • Groot scherm
  • vingerafdrukscanner

Minpunten

• 512 GB Opslag
  • geen ethernet aansluiting
  • aan de dure kant

Teun 23-01-2022

Compact, snel & lichtgewicht laptop

Geschreven voor: LG Gram 16Z90P-G.AA75N

Fijne lichte en snelle laptop. Door de snelle opstart ben je binnen een minuut aan de slag met de laptop. De Windows 11 omgeving is erg makkelijk bedienbaar en spreekt voor zich! Elk programma of applicatie dat je opent start razendsnel op. Ook het opladen van de laptop vergt maar minder dan een uur tijd. Zo kun je altijd makkelijk en snel overal je laptop gebruiken.

De vormgeving van de laptop is erg fraai. Ingeklapt heb je het idee dat het een tijdschrift is, zo dun is de laptop. Het gewicht is erg laat, je vraagt je af hoe ze het voor elkaar krijgen om er een laptop van te produceren. Met een volle batterij en een normale schermhelderheid gaat de laptop zo'n 6 tot 8 uur mee.

Minpunt is wel dat er geen aansluiting aanwezig is om een vaste utp-kabel in te steken. Je kan dus niet op een vaste internetverbinding aansluiting maken.

Conclusie is wel dat je zeker waar krijgt voor je geld. Snel, licht en compact vat deze laptop kort maar krachtig samen!!

Pluspunten

• licht
  • snel
  • compact

Minpunten

• geen utp aansluiting

lars 14-12-2021

Snelle, lichte laptop

Geschreven voor: LG Gram 16Z90P-G.AA75N

Mooie snelle en vooral lichte laptop. De laptop is in enkele uren volledig opgeladen en gaat lange tijd mee. Door de goede batterij capaciteit handige laptop wanneer je veel op pad bent. Daarnaast is het gewicht van de laptop ook een voordeel.
Materiaal van de laptop was in het begin wennen, voelt wat breekbaar en plastic aan, maar dit maakt hem dus ook zo licht.
Beeld en geluid ook prima voor alledaags gebruik.

Pluspunten

• Gewicht
  • Snelheid

Minpunten

• Materiaal

Lubercas 07-12-2021

Fijne Lichtgewicht krachtpatser

Geschreven voor: LG Gram 16Z90P-G.AA75N

Ik heb de LG Gram 16” laptop twee weken mogen testen. Ten eerste is deze laptop ideaal om mee te reizen, dankzij het lichte gewicht, de military-grade durability en de batterij die de hele dag meegaat. Verder heeft deze laptop heeft een mooi, groot en helder scherm. Bovendien is het apparaat snel genoeg voor eigenlijk alles wat je met een laptop zou willen doen, ook al is hij niet bedoeld om op te gamen. Een student of ieder ander die veel moet reizen zal dus erg blij zijn met deze laptop.

Design & Build Quality
Het eerste wat natuurlijk opvalt aan ieder product is het design. Dat is bij de LG Gram zeker niet mis. Het is een erg mooie zwarte onopvallende laptop met een fijn groot trackpad. Deze laptop weegt net iets meer dan een kilo, maar toch voelt hij stevig aan. Hij heeft dan ook een military-grade durability rating. Ook het toetsenbord (met backlight) is erg fijn om op te typen, ook al is er wel wat buiging van de plastic omhulling bij hard drukken. Verder is er een snelle vingerafdrukscanner aanwezig in de aan-/uitknop. Als je de computer aanzet, registreert deze direct je vingerafdruk, waardoor je meteen ingelogd wordt. Ten slotte heeft deze laptop ook vele aansluitingen, waaronder 2x USB-A, 2x USB-C, HDMI, 3,5 mm koptelefoonaansluiting en een sd-kaartlezer. Het is erg fijn dat je deze laptop overal op aan kan sluiten zonder gebruik te hoeven maken van dongles.

Scherm
Het scherm is levendig, helder en scherp (2560x1600 pixels). Bovendien zijn de schermranden minimaal, wat het een erg fijn maakt om naar dit display te kijken. De 16:10 aspect ratio zorgt ook nog voor meer ruimte op het scherm door het scherm iets hoger te maken. Dat is ideaal voor het schrijven van verslagen en voor internetten. Helaas is dit scherm niet verder draaibaar dan ongeveer 140o. Ook een touchscreen ontbreekt jammer genoeg.

Snelheid
Deze laptop heeft een 11th Gen Intel(R) Core(TM) i7-1165G7 @ 2.80GHz CPU met Intel(R) Iris(R) Xe Graphics. Deze chip is snel genoeg om alles zonder vertraging aan te kunnen en zelfs video’s editen is mogelijk (let wel op dat je de graphics driver updatet voor een goede werking). De LG Gram is echter niet ontwikkeld om op te gamen en bij de meer intensieve taken zal hij vrij warm worden in de buurt van het scharniermechanisme.

Software
Wat software betreft zit je helemaal goed met deze laptop. Windows 11 werkt uitstekend op deze laptop, wat betekent dat je de komende jaren goed zit. Bovendien geeft LG enorm veel mogelijkheden voor aanpassingen. Zo kun je de beeldscherminstellingen, audio-instellingen en microfooninstellingen aanpassen. Bovendien kun je het laden van de laptop laten stoppen als hij de 80% bereikt heeft, waardoor je batterij minder snel slijt.

Videobellen
Uiteraard moet er ook iets gezegd worden over het videobellen met deze LG Gram. Op deze laptop zit een 720p groothoekcamera, die prima is om te videobellen. Bovendien heeft de microfoon verschillende handige opties die je kunt gebruiken: achtergrondruis verminderen, een optie voor als er mensen rondom de laptop zitten etc. Ten slotte zijn de speakers voor videobellen helemaal goed. Bij het luisteren naar muziek klinken de speakers jammer genoeg wel een beetje hol.

Batterij
Ten slotte de batterij: de batterijduur is erg goed, maar ik haalde bij lange na niet de geadverteerde 22 uur. Met lichte taken (tekstverwerken, browsen…) gaat de laptop wel makkelijk een lange dag mee. De meegeleverde oplader bij mijn laptop was helaas wel een Engelse oplader. Dit betekent dat ik hem niet direct in het stopcontact kon stoppen, maar via een reisstekker moest inpluggen. De laadsnelheid die ik kreeg was niet heel hoog (minder dan 1% per minuut), maar mogelijk is die met een Europese stekker beter.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Snel
  • Batterijduur
  • Erg licht

Minpunten

• Geen touch screen
  • Engelse oplader meegeleverd
  • Geluid

Jooproo1 19-09-2021

Lichte laptop, lekker werken

Geschreven voor: LG Gram 16Z90P-G.AA75N

Wat een geweldig lichte laptop! Bij het 1e keer uit de doos halen voelde het eerder als speelgoed, heel erg licht als een frisbee. Ondanks dit gebrek aan gewicht is de laptop erg stevig en degelijk. Daarnaast werkt die als een zonnetje!

De powerknop ligt wat dieper dan de rest van de knoppen op het toetsenbord. dit is wel fijn, gezien ik gewend ben dat op die plek een delete-knop zit, wat de eerste dagen BIJNA misging. Ook zit er een vingerafdruksensor in de powerknop verwerkt. Dit werkt supersnel met inloggen, en wanneer je meer accounts gebruikt opent die het account van de bijbehorende vinger.

De prestaties zijn goed. De laptop reageert erg snel, de accu heeft een prettige cappaciteit en de aansluitingen zijn voldoende op de laptop. Dankzij 2 usb-c poorten kun je simpel aansluitigen toevoegen. Ook opladen gebeurt via USB-c. Hierbij maakt het niet uit welke poort je gebruikt, de laptop herkent zelf dat die moet opladen.

Er zitten een aantal voorgeinstaleerde apps op, zoals een testversie van mc-afee en LG-apps. De lg-apps zijn een fijne toevoeging! zo kan je er verschillende instellingen die niet of ver weg verstopt in windows zitten mee instellen, en kun je instellen dat de accu maar tot 80% oplaad (zodat de batterij minder snel slijt). Dit laatste is ook iets waar je mee kan spelen. Als je vooraf weet dat je de hele dag op pad gaat, kan die 20% extra een fijn gevoel zijn, al red die het ook aardig als je tot 80% oplaad. De accu-tijd die ik nu haal met 80% is zo'n 6-7 uur, wat echt geweldig is. Bij videobellen is dit trouwens een stuk minder. Hierbij wordt de laptop ook warm, midden-boven het toetsenbord en zie je de procenten van je batterij wegvliegen. Heb je dus op een dag veel en lange video-calls dan is het aan te raden wel tot 100% op te laden, of de oplader mee te nemen.

De oplader laad trouwens erg snel de laptop weer op, wat ook wel fijn is!

Samengevat is de lapop mij prima bevallen en ben ik erg onder de indruk.

Pluspunten

• gewicht
  • snelheid
  • mooie looks
  • vingerafdruksensor
  • heldere beeldkwaliteit

Minpunten

• wordt warm bij videogesprekken
  • geen ontspiegeld scherm / geen mat scherm

Martijn 07-08-2021

Minimalistisch, licht en snel!

Eerste indrukken
De eerste indruk die ik kreeg bij de LG Gram 16 inch is dat het een minimalistische, netjes afgewerkte laptop is. En je snapt de naam gelijk als je de laptop voor de eerste keer vasthoudt. Hij is echt fenomenaal licht van gewicht. Super om mee te nemen, je hebt niet langer een zware laptop in je tas! Sterker nog, de meeste (school)boeken wegen meer dan deze laptop. Een avondje mee zonder lader? Geen probleem, de laptop doet lang met een volle accu. Bij normaal gebruik kun je er zo 6 tot 8 uur mee doen. Ook het opladen met de USB-C laadkabel is zo gedaan.

Prestaties
De laptop werkt zeer goed in het dagelijks gebruik. Hij is zo opgestart en voert na het opstarten de meeste taken vloeiend en snel uit. Zelfs een spel als Minecraft trekt hij goed met de standaard instellingen. LG komt in deze laptop met een aantal standaard programma’s, waaronder een programma voor realtime-synchronisatie met je smartphone voor afbeeldingen en bestanden. Handig als je snel bestanden over wilt zetten en daarvoor geen cloud wil gebruiken. Daarnaast kun je gebruik maken van LG Control Center, wat je in een oogopslag toegang geeft tot de meest gebruikte systeeminstellingen voor beeldscherm, accugebruik, enzovoorts. De laptop geeft zelfs de mogelijkheid om voor de lange termijn de levensduur van de accu te verbeteren door de accu steeds slechts tot 80% op te laden! Al deze handige stuff komt goed van pas wanneer je echt het meeste uit je laptop wilt halen.

Geluid
Qua geluid is deze laptop prima. Voor een laptop van deze prijsklasse kun je net iets meer verwachten, maar voor dagelijks gebruik is het zeker niet verkeerd. Het enige kleine minpuntje hier is dat er niet super veel bass uit de speakers komt.

Design
Ik noemde het al in de inleiding, het design is erg minimalistisch, de rand om het scherm is slechts een halve centimeter aan de zijkanten, en aan de bovenkant door de camera net iets meer. De matte behuizing voelt erg fijn aan, ook al is het plastic. Het beeldscherm heeft geen matte finish, en dus spiegelt het wel wat. Dit is lastig als je voor een raam zit, buiten in de zon is het sowieso moeilijk om het beeldscherm goed te kunnen zien. De helderheid laat dan ook te wensen over. In de schaduw is het wel te doen om buiten te werken, al kun je dan wel last hebben van de spiegeling van het scherm. Het pluspunt aan het beeldscherm: het beeld oogt wel heel scherp. Video’s en series zijn daardoor extra meeslepend.

Oordeel
Als je niet van plan bent om deze laptop voor hele zware programma’s te gebruiken, krijgt deze laptop van mij een oordeel van 9/10. Ik ben erg tevreden met hoe de laptop in dagelijks gebruik is. De paar nadelen wegen niet op tegen het feit dat het zo’n lichte laptop is met zulke goede prestaties. Een aanrader dus!

Pluspunten

• Erg lichtgewicht
  • Snel
  • Minimalistisch ontwerp
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Niet veel bass
  • Scherm spiegelt